Försäljningsvillkor

Köpvillkor

Pris- och produktinfo
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Weststream rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Weststream inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Priserna är alltid listade på alla produkter, och moms ingår alltid i priset. Vi förbehåller oss rätten att ändra priset på en produkt.

Bekräftelse
När du genomfört ditt köp skickas en bekräftelse till din mejl. Får du ingen bekräftelse samma dag som du gjort din beställning ber vi er kontakta oss, då det kan betyda att du skrivit in fel e-postadress.

Ångerrätt
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vill du under denna tid returnera din vara för byte eller återköp ska du kontakta kundtjänst så skickar vi en frakthandling. Weststream har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. Om produktens kvalitet eller emballage har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den på ett oaktsamt sätt, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande skäligt kostnad att göras.

Outlösta paket
Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Weststream . Om detta sker debiteras du en avgift på 1495 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Weststream ´s administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Byten och returer
Du har bytes- och returrätt inom 14 dagar från att du har fått varan. Du kan välja att byta till annan vara eller få pengarna tillbaka. En vara som skickas tillbaka måste vara oanvänd och förpackad i originalförpackningen. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Vid retur står du för returfrakt och risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att Weststream tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expressfrakt och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Weststream rekommenderar att du sparar betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Tvist/Konsumentskydd
Som privatkund har du alltid de rättigheter som framgår av Konsumentverkets regler. Vi försöker alltid lösa ev. problem tillsammans med kunden på bästa sätt. Om du inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Vi rättar oss alltid efter ARN:s rekommendation.

Force majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Weststream´s skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Weststream´s förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl kund som Weststream rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Äganderätt
Produkterna förblir leverantörens egendom tills de till fullo betalats.

Leverans

Leveranstiden är vanligtvis 1-3 arbetsdagar inom Sverige och 4-7 arbetsdagar i övriga Norden.

Fraktkostnad inom Sverige
Inom Sverige är fraktkostnaden ca 650SEK.

Fraktkostnad inom Norden
Inom Norden är fraktkostnaden ca 850SEK.

Leveranssätt
Vi levererar med DHL alt. FEDEX till närmaste terminal alt. till din leveransadress.  Alla försändelser telefonaviseras så snart paketet finns att hämtas. Har du inte angett ett korrekt mobilnummer vid beställningen så får du en pappersavi i brevlådan någon dag senare.

Transportskada
Weststream ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Weststream kräver att du fotograferar och anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet eller transportören och därefter kontaktar Weststream´s kundtjänst. Komihåg att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Om du fick fel levererad produkt, kontakta oss via e-post (info@weststream.se). Vi korrigerar alltid leveranser som inte är korrekta och då står Weststream för frakt. Full återbetalning om din beställda vara är slut i lager.  Produkter som köpts i vår webbutik kan inte returneras eller bytas ut hos någon av våra återförsäljare, bara via vår webbutik.

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Weststream eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Weststream har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage, uthyrning och racing. Reklamation till Weststream ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år för tuber och 2 år för durk. Weststream förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.

Följande omfattas inte av eller kan upphäva garantin

  • Användning av högre effekt som överstiger max Hp på HIN platta
  • Felaktig användning, missbruk eller försummelse, såsom felaktig dockning, bogsering, körning, packning, transport eller lagring
  • Uthyrning eller handelsbruk
  • Kollision, felaktig transport, punktering, revor, nötning, stöld, brand,etc.
  • Ändringar och modifieringar av den ursprungliga produkten
  • Skador, såsom korrosion av metalldelar på grund av bristande underhåll, eller för tidig förslitning på grund av felaktig montering eller nedmontering
  • Inköp av en demo eller begagnad båt
  • Följdskador

Vid reklamation, kontakta kundtjänst så skickar vi en frakthandling. Weststream har ingen möjlighet att i efterhand ersätta kostnaden för returfrakt. En reklamation skall alltid anmälas till Weststream och innehålla fakturanr, inköpsdatum, belopp, skrovnr (HIN No), reklamationsorsak (gärna bilder) och skickas till (info(a)weststream.se) En av våra representanter kommer att kontakta dig för att ordna så att felet / defekten orsakar så lite besvär för dig som möjligt.

Betalning

Betalning
När du genomfört ditt köp skickas en bekräftelse till din mejl. Får du ingen bekräftelse samma dag som du gjort din beställning ber vi er kontakta oss, då det kan betyda att du skrivit in fel e-postadress. Faktura skickas per mejl och ska betalas innan leverans. När betalning är gjord skickas dina varor till den angivna leveransadressen med telefonavisering.

Betalningsvillkor
Kredittiden för köp är 10 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas per mejl. I enighet enligt avtalet med e­-butiken debiteras en fakturaavgift om 0 kr. Om betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr, samt en dröjsmålsränta om 25,00 % plus gällande referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Swish
Betalning kan även göras med Swish till vårt företagskonto. Valet gör du i shopen.

Betalkort Klarna/Payson (ej i drift nu)
Betalning sker med Betalkort eller Banköverföring. Weststream debiterar aldrig något extra för kreditkortsbetalningar.
Betalning sker enkelt och säkert med Klarna alt. Payson. Även om du inte har ett konto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Klarna alt. Payson. Klarna alt. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Klarna alt. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Övrigt

Vi kan inte garantera att färgerna på webbplatsen helt motsvarar de verkliga färgerna. Vi kan inte garantera att alla varor finns i lager vid beställningstidpunkten. När det gäller felaktigt lagerbalans som påverkar din beställning kontaktar vi dig via telefon eller e-post. Weststream Gummibåtar friskriver sig från felaktigheter eller typografiska fel på denna webbplats.  Vi kan inte garantera att all information är aktuell. Weststream kan när som helst ändra innehållet på webbplatsen. Även om Weststream Gummibåtar strävar efter korrekta texter, bilder och priser på hemsidan och webbutiken kan fel uppstå. Weststream förbehåller sig rätten att retroaktivt korrigera priser, texter på vår hemsida, produkter eller andra lämpliga media. Vi förbehåller oss lagerförändringar och eventuella tekniska fel i webbshoppen, webbläsaren eller servern.

Garanti

Garanti – garanterad mot brott eller funktionsfel vid normal användning på grund av brister i material eller utförande, till den ursprungliga konsumenten / köparen.

Weststream Gummibåtar
Vi lämnar 3 års garanti på tuberna och 2 års garanti på durk och plastdetaljer mot fabrikationsfel

Vid användning inom kommersiell verksamhet eller inom yrkesanvändning 1 års garanti mot fabrikationsfel

Tillbehör
Vi lämnar 1 års garanti på tillbehör mot fabrikationsfel