Kavitation/ ventilation / suger luft

Kan uppstå när det blir för lite vatten runt propellern.

Kan bero på flera saker.

  • Felaktigt tryck i tuber och durk
  • Fel viktplacering i båten
  • Förhållande på sjön (uppstår vanligtvis när man åker med vågorna)
  • Felaktig propeller
  • Felaktig motor (finns motorer som har för kort rigg)

Åtgärder

  • Åtgärda genom att kontrollera lufttrycket i båten
  • Trimma/tilta motorn ut och in för att se var bästa vinkeln är
  • Man kan behöva ”cuppa” dvs böja bladen på propellern (mer vatten stannar kvar runt propellern)
  • Montera en Hydrofoil platta ovanpå motorns kavitationsplatta (den gör att mer vatten stannar kvar samt ger tidigare planing)
  • Permatrim Hydrofoil Model M4 för 4-6hk och M5 för8-20hk motorer
2022-02-28T15:48:17+01:00januari 12th, 2022||

Kort eller lång rigg

Weststream uppblåsbara båtar ska ha en kort rigg på motorn för att få ut optimalt av båten. Har du för lång rigg så blir det för mycket motor i vattnet som bromsar samt att det kan skvätta upp vatten samt att den då även drar mer bränsle och planar senare.

2024-03-24T12:59:01+01:00januari 12th, 2022||

Kan jag släpa en Weststream gummibåt bakom min båt?

Weststream har katamaranskrov vilket innebär att det är en mindre yta som ligger i vattnet dvs lägre vattenmotstånd. Detta gör att den lämpar sig mycket bra att ha på släp bakom segel eller motorbåten då den inte ”suger” fast som andra skrov gör. Dessutom så spårar den fint bakom och vandrar inte i sidled.

2022-03-01T14:30:39+01:00november 24th, 2021||

Titel

Till toppen